Köpvillkor
Köpvillkor
Med anledningen av EU:s nya dataskyddsförordning, GDPR (General Data Protection Regulation) har våra köpvillkor med vår personuppgiftspolicy uppdaterats den 16/5 2018
Klicka här för att komma direkt till köpvillkoren för företag.
Köpvillkor – privatpersoner
Dessa vid var tid gällande köpvillkor för konsumenter gäller när du som konsument (nedan kallat ”du”) beställer varor från Patroner.se (org nr 556712-5777) på Patroner.se:s hemsida. Genom att beställa accepterar du dessa villkor.
1. Åldersgräns vid beställning
2. Betalning
3. Säkerhet
4. Leveransinformation och leveranstid
5. Restnotering
6. Frakt
7. Ansvar för transport
8. Outlöst beställning
9. Ångerrätt
10. Garanti
11. Felskrivningar m.m.
12. Reklamationer
13. Force Majeure
14. Vår behandling av dina personuppgifter
15. Miljöansvar
16. Tvist och lagval
17. Ändring av avtalsvillkoren
18. Kontakt och övrig information
19. Trygg E-handel
1. Åldersgräns vid beställning
Patroner.se ingår endast avtal med myndig person. För att handla på Patroner.se:s hemsida måste du ha fyllt 18 år.
2. Betalning
Priserna anges i "kr" som avser svenska kronor (SEK) inklusive moms. Det finns möjlighet att på Patroner.se:s hemsida även se priserna exklusive moms. Avgifter för frakt tillkommer. BankID-identifiering krävs vid samtliga kreditköp.
Vi erbjuder följande betalsätt:
- BETALNING
Qliro gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Du har möjlighet att välja det betalningsalternativ som passar dig.
Genom att ange eller efterfråga information i kassan godkänner du våra användarvillkor och behandling av dina personuppgifter.
QLIRO FAKTURA
Fakturan ska betalas inom 14 dagar från fakturadatum. Fakturan skickas via e-post till den mejladress du anger vid köpet.
Vid försenad betalning skickas en påminnelse till dig och det utgår en förseningsavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Vid ytterligare försening tillkommer en lagstadgad inkassoavgift.
Vid fakturaköp förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Qliro AB. Insamling och behandling av dina personuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att vi ska kunna behandla ditt önskemål om 14 dagars kredit.
För mer information om Qliros villkor klicka här.
QLIRO ”KÖP NU, BETALA SENARE”
Köp nu - Betala Senare
Ränta 0%
Uppläggningsavgift 39 kr.
Inga ytterligare avgifter tillkommer.
Fakturan skickas med e-post i mitten av kampanjmånaden.
Vid försenad betalning skickas en påminnelse till dig och det utgår en förseningsavgift om 135 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Vid ytterligare försening tillkommer en lagstadgad inkassoavgift.
Vid köpet förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Qliro AB. Insamling och behandling av dina personuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att vi ska kunna behandla ditt önskemål om kreditköp.
Fullständiga villkor: Qliros fullständiga kampanjvillkor hittar du här.
Se också Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation.
QLIRO KONTO & DELBETALNING
När du väljer delbetalning får du genast besked om din ansökan har beviljats och vi kan hantera ditt köp omgående. Skulle din ansökan inte bli beviljad kan du gå tillbaka och välja ett alternativt betalningssätt.
Du kan ha ett eller flera pågående delbetalningsköp och Qliro sammanställer dem på en månadsfaktura som skickas till dig via e-post i mitten av varje månad. Du kan när som helst under delbetalningstiden betala hela din kvarvarande skuld.
Följande alternativ finns för delbetalning
Betalsätt | 3 mån | 6 mån | 12 mån | 36 mån | Konto* |
Uppläggningsavgift | 95 kr | 195 kr | 295 kr | 395 kr | 0 % |
Administrationsavgift | 39 kr | 39 kr | 39 kr | 39 kr | 29 % |
Årsränta | 0% | 0% | 0% | 9,95 % | 19,90 % |
Exempel vid ett köp om 10 000 kr
Effektiv ränta | 11,49 % | 13,2 % | 12,31% | 19,77% | 29,22% |
Att betala per månad | 3 394 kr | 1728 kr | 887 kr | 362 kr | 955 kr |
Total kostnad | 10 182 kr | 10 369 kr | 10 643 kr | 13 047 kr | 11 458 kr |
*Gäller vid avbetalning över 12 månader |
Vid försenad betalning skickas en påminnelse till dig och det utgår en förseningsavgift om 135 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Vid ytterligare försening tillkommer en lagstadgad inkassoavgift.
Vid köpet förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Qliro AB. Insamling och behandling av dina personuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att vi ska kunna behandla ditt önskemål om kreditköp.
Fullständiga villkor: Qliros fullständiga villkor för konto och delbetalning hittar du här.
Se också Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation.
Kortbetalning
Kortbetalningar sker i system som uppfyller krav enligt säkerhetsstandarden PCI-DSS.
För information om din betalning kontakta Qliro via kontaktuppgifterna på https://www.qliro.com/
Du kan välja att betala hela ordervärdet med betal- eller kreditkort. Vi accepterar för närvarande VISA, Mastercard och AMEX. Det tillkommer inte någon kortavgift. Kreditkortsbetalning hanteras av vår betalningspartner Qliro för att garantera snabb och säker betalning.
För ökad säkerhet använder vi 3D-Secure som är en global säkerhetsstandard framtagen av VISA och Mastercard för betalningar över Internet. Så här går det till:
1. Välj Kreditkort som betalningsmetod i kassan. Du länkas nu till Qliros säkra betalningsserver.
2. Välj typ av kreditkort, ange kortnummer, giltighetsdatum, kortets säkerhetskod (CVV) samt namn på kortinnehavaren. Vänligen observera att vid användande av e-kort bör du ange minst två månaders giltighetstid.
3. En kontroll genomförs så kortuppgifterna stämmer samt att det finns täckning för köpet.
4. Köpsumman reserveras först på ditt konto.
5. Det reserverade beloppet förs över till ”Butik” när varorna skickas från lagret.
DIREKTBANKSBETALNING MED TRUSTLY
Handla och betala direkt från ditt bankkonto.
Så här går det till:
1. Välj Trustly som betalalternativ i kassan.
2. Ange vilken bank du använder dig utav och identifiera dig sedan med bank-id eller säkerhetskod över en säker och krypterad anslutning.
3. Välj sedan vilket konto du vill betala från (t.ex. sparkonto eller lönekonto) och bekräfta köpet.
4. Köpesumman dras direkt från det angivna kontot och en §äftelse skickas ut.
PayPal
Betala snabbare och säkrare genom att använda PayPal. Du kan välja att finansiera din
betalning från ditt PayPal-saldo eller via ett betal- eller kreditkort kopplat till ditt PayPal-konto.
Swish
Betala snabbt och smidigt med mobilen – anslut dig till Swish genom att koppla ditt mobilnummer till ditt bankkonto. Välj Swish som betalsätt i kassan och följ instruktionerna. Du kan behöva godkänna betalningen med bank-ID. Swish är inte tillgängligt vid prenumeration.
Orderbekräftelse
En orderbekräftelse skickas efter genomfört köp.
3. Säkerhet
Kortbetalningar hanteras av Patroner.se:s betalningspartner Digital River World Payments vars betalväxel uppfyller kraven för den internationella säkerhetsstandarden PCI DSS som kortbolagen VISA, Mastercard, Diners, American Express och JCB har enats om. Betallösningen tillämpar 3D secure, en teknisk säkerhetsstandard framtagen av Visa och Mastercard i syfte att ge kortutgivaren möjlighet att verifiera sin kortkunds identitet vid handel på internet. Vid kortbetalning kommer du att omdirigeras till Digital River World Payments sida där du fyller i dina kortuppgifter och genomför betalningen. Överföringar mellan kund och Patroner.se, samt mellan Patroner.se och Digital River World Payments, krypteras med SSL. SSL står för Secure Socket Layer och innebär att kortinformationen skickas via en säker förbindelse, innebärande att ingen obehörig kan se din kortinformation. Patroner.se hanterar eller lagrar aldrig dina kortuppgifter.
CVV eller CVC är en tre- eller fyrsiffrig verifieringskod som används för att öka säkerheten vid betalning med kort på Internet. CVV-kod (Visa) eller CVC-koden (Mastercard/Eurocard), är tryckt i signaturfältet på baksidan av ditt kort och är alltid de tre sista siffrorna. På American Express hittar du CVV-koden på kortets framsida, och är då de fyra siffrorna till höger om kortnumret.
För ytterligare information om Digital River World Payments, klicka här.
4. Leveransinformation och leveranstid
Vi levererar våra försändelser endast inom Sverige.
Order som innehåller batterier:
Om din order innehåller batterier, skickas den inom Sverige med Postnord som Varubrev ekonomi (B-post). Detta fraktsätt används för att det inte är tillåtet att skicka försändelser som innehåller batterier med flyg.
Våra leveranssätt:
Brev
När du gör en beställning före 16.00 på en vardag skickar vi normalt dina varor samma dag. Det gäller för beställningar som väger under 2 kg och där värdet är mindre än 1 000 kr.
Postens brevbärare avgör om brevet kan delas ut eller hämtas hos närmaste postombud.
Leverans vid dörr
Tilläggstjänsten Leverans vid dörr innebär att PostNord i de fall som Varubrev inte går att leverera i postlåda, postinlägg eller fastighetsbox istället levererar försändelsen till dig vid din dörr utan extra omslag. Ett sms och/eller e-post skickas normalt till angivet sms-nummer/e-postadress när försändelsen har levererats till din dörr eller postlåda.
PostNord delar inte ut Varubrev med tilläggstjänsten Leverans vid dörr om PostNord bedömer att utdelning av dessa försändelser inte kan ske vid dörren. PostNord delar inte heller ut Varubrev med tilläggstjänsten Leverans vid dörr, vid dörren på lantbrevbärarlinjer. Om leverans av Varubrev med tilläggstjänsten Leverans vid dörr inte kan ske, får du istället en avisering om att försändelsen finns att hämta hos utlämningsstället.
Vid leveranssätt ”Leverans till dörr” räknas försändelsen som överlämnad och att den kommit i kund besittning om; kund själv har valt detta leveranssätt och det finns fotobevis på att leverans har skett hos kund.
Paket
Om dina varor väger över 2 kg eller har ett värde över 1 000 kr skickar vi dem som paket. Du ska beställa senast 16.00 för att det normalt ska sändas samma dag. Ditt paket skickas till ett postombud där du hämtar det efter att du har fått en avisering.
Du kan välja att få varorna som paket mot Postförskott. Samma regler gäller då men en postförskottsavgift på 95 kr inklusive moms tillkommer utöver normal fraktavgift.
Hemleverans
Hemleverans via PostNord kan skickas till mottagare i hela Sverige. Paketet levereras till mottagarens dörr innan arbetsdagens slut helgfri måndag-fredag, tidigast dagen efter avisering.
Avisering
PostNord aviserar mottagaren en gång för överenskommelse om leveransdag och tid. Avisering sker normalt nästkommande helgfria vardag efter inlämning. Aviseringen sker antingen via sms eller e-post.
Inlämning
PostNords hemleverans lämnas ut mot kvittens. Mottagaren, som inte behöver vara den adresserade personen, signerar en fysisk eller elektronisk avi. Mottagaren kan även välja att hämta paketet, mot uppvisande av legitimation, på ett flertal orter på specifika utlämningsställen. Om mottagaren inte är anträffbar vid den överenskomna leveransen kan ny leverans utföras mot en avgift. Om mottagaren inte bokar leverans returneras paketet på avsändarens bekostnad efter 14 dagar.
Early Bird
Om du väljer tjänsten Early Bird kommer din leverans direkt till din brevlåda med tidningsbudet före kl. 07:00. Med Early Bird nås 93 % av Sveriges befolkning måndag till fredag.
Du får paketet hemlevererat på morgonen 2 vardagar efter din beställning. Om paketet är för stort för din brevlåda hängs det i en påse på dörren/brevlådan. Leveransen kräver att ditt namn står på dörren eller att korrekt c/o är angivet.
Best
Hemleverans på kvällstid kl. 18-22. Till Stockholm, Uppsala och Enköping leverans samma dag vid beställning före 14:00. Övriga städer leverans dagen efter.
Hemleverans på helgen kl. 18-22 är även möjligt i Stockholm, Uppsala och Enköping.
• Hemleverans med bud
• Levereras till angiven adress på vald tid
• Tillgängligt för ca 70 % av Sveriges hushåll
Fossilfri eller klimatkompenserad hemleverans. Om du angett att paketet lämnas utanför din dörr är du själv ansvarig för paketet från och med att chauffören har lämnat det. Mer information om tjänsten hittar du här: www.besttransport.com.
Instabox Express
Beställ senast kl. 16:30 för att beställningen ska skickas samma dag. Gäller måndag-fredag.
• Expressfrakt till förvarningsbox
• Plocka enkelt upp paketet på väg hem från jobbet
• Tillgängligt i ca 30 städer, 7 dagar i veckan
Klimatkompenserad frakt. Leverans oftast samma dag. Du kan spåra ditt paket och ett sms med öppningskod skickas när ditt paket ligger i Instabox-skåpet. Identifiering med mobilt bank-ID kan behövas beroende på paketets innehåll. Mer information om tjänsten hittar du här: www.instabox.se.
Avvikelser
Det kan finnas tillfällen när vi inte skickar en beställning enligt ovan, till exempel när en vara är tillfälligt slut. Beställer du flera varor och en av dem är slutsåld kommer vi att vänta med att skicka hela din beställning tills alla varor finns i lager igen.
Du har rätt att häva köpet om förseningen är av stor betydelse för dig, genom att kontakta oss här. Om du redan har betalat betalar vi tillbaka pengarna inom 20 dagar.
För beställningar till postnummer som börjar med 62 samt 83-98 är normal leveranstid mellan 1-3 dagar beroende på leveranssätt.
5. Restnotering
Om en vara är tillfälligt slut restnoteras hela ordern tills dess att full leverans kan ske. Du kan dock alltid avbeställa restnoterad vara.
6. Frakt
Du betalar 49 kr inklusive moms i fraktavgift för brev och postpaket till privatperson, oavsett hur mycket du beställer. Vid val av andra leveranssätt är fraktavgiften den som anges i kassan där du väljer fraktsätt.
7. Ansvar för transport
Vid transport från Patroner.se till dig är Patroner.se ansvarigt om varan skadas eller kommer bort under transporten.
Vid transport från dig till Patroner.se är du ansvarig om varan skadas eller kommer bort under transporten, om inte annat särskilt anges i dessa villkor.
8. Outlöst beställning
Om Patroner får tillbaka en försändelse som inte lösts ut från utlämningsstället förbehåller sig Patroner rätten att debitera samtliga kostnader som uppstår i samband med denna retur. Det innebär att kunden debiteras både frakten när försändelsen skickas från oss och returkostnaderna när paketet skickas tillbaka till oss.
9. Ångerrätt
Som kund hos Patroner.se har du rätt att ångra ett köp utan att ange skäl enligt reglerna om ångerrätt i lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59) och enligt nedan.
Vill du utnyttja ångerrätten måste du kontakta Patroner.se inom 30 dagar från det att du tog emot varan, förslagsvis genom att kontakta vår kundtjänst och informera oss om att du vill utnyttja ångerrätten samt meddela oss ditt faktura- och kundnummer.
Du kan också använda det standardformulär för ångerrätt som Konsumentverket tillhandahåller. Ångerblankett Konsumentverket. Du måste sedan skicka tillbaka varan till Patroner.se inom 14 dagar från att du meddelade oss.
För hygienkänsliga produkter som har plombering, skyddsplast eller dylikt gäller ingen ångerrätt om plomberingen/skyddsplasten är bruten. För andra produkter har du rätt att undersöka varan som du har köpt. Om du hanterar varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt kommer du att bli ersättningsskyldig för den eventuella värdeminskning det innebär. För förbrukningsprodukter, exempelvis (men inte begränsat till) bläckpatroner, toner och batterier som har plombering, skyddsplast eller dylikt, kan detta innebära att du inte får tillbaka alla pengar om plomberingen/skyddsplasten är bruten. Alla tillbehör som du tog emot tillsammans med varan ska inkluderas i returförsändelsen.
Vi rekommenderar att du sparar originalförpackningen och emballaget att skicka tillbaka varan i. Till returförsändelsen ska bifogas information så att det tydligt framgår att returen kommer från dig och vilken beställning som avses. Detta kan ske genom att du returnerar varan tillsammans med fakturan eller en kopia av denna.
Postreturer skickas till:
Patroner.se
Box 1644
758 53 Uppsala
Bud och företagspaket skickar du till:
Patroner.se
Säbygatan 6
753 23 Uppsala
Vi kan bara ta emot returer som antingen skickats som brev via Postnord eller som paket direkt till vår gatuadress. Du ansvarar för att returen kommer fram. Om du vill kunna spåra din försändelse rekommenderar vi att du skickar den med ett kollinummer. Om varan försvinner eller förstörs under returen är det alltså du som ansvarar för förlusten eller skadan. Tänk på att alltid spara kvittot.
Återbetalning av det du har betalat (med avdrag för eventuell värdeminskning till följd av att du hanterat varan i större utsträckning än nödvändigt) sker så snart det är möjligt och i vart fall inom 14 dagar från det att vi tagit emot den returnerade varan (förutsatt att villkoren för ångerrätten är uppfyllda).
10. Garanti
Patroner.se svarar för varornas beskaffenhet i enlighet med Konsumentköplagen (1990:932).
Patroner.se garanterar att varorna kan användas i de produkter som varorna anges passa till på Patroner.se:s hemsida.
Patroner.se garanterar att varorna inte skadar de produkter som varorna anges passa till på Patroner.se:s hemsida.
Dessa garantier gäller förutsatt att de produkter som varorna från Patroner.se ska användas i är tillverkade för användning inom EES-området. De patroner som säljs av Patroner.se kan bara användas i skrivare som är köpta i Europa.
Om produkten inte fungerar på avsett sätt garanterar Patroner.se utbyte till ny produkt. Din garanti på skrivaren gäller oavsett vilket märke på bläckpatron eller tonerkassett du väljer att använda.
För bläck- och tonerprodukter av varumärket Optimum erbjuder vi 5 års garanti.
För bläck- och tonerprodukter av varumärket Patroner.se gäller 3 års garanti.
För övriga produkter gäller 1 års garanti om inget annat anges. I övrigt gäller tillverkarens garantier.
11. Felskrivningar m.m.
Patroner.se reserverar sig för eventuella felskrivningar på Patroner.se:s hemsida. Bilderna på varorna avser att illustrera varorna, men återger inte nödvändigtvis varornas exakta utseende eller beskaffenhet. Patroner.se förbehåller sig rätten till att ändra samtlig information, inklusive men inte begränsat till, priser, tekniska specifikationer och produkterbjudanden, utan föregående avisering.
Patroner.se reserverar sig för slutförsäljning och förändringar i produktsortimentet.
12. Reklamationer
Om du fått en felaktig eller fellevererad vara ber vi dig kontakta kundtjänst så att vi kan rätta till eventuellt fel. Transportkostnaderna för returfrakt och ersättningsleverans sker naturligtvis utan kostnad för dig.
För att du ska ha rätt att göra gällande ett fel på varan, felleverans, transportskada eller en vara som var trasig vid leveranstillfället måste du reklamera felet inom skälig tid (2 månader) från det att felet upptäcktes eller borde ha upptäckts.
Reklamerar du inte inom tre år från det att du tagit emot varan förlorar du rätten att åberopa felet.
Ersättning görs för alla kostnader som du har rätt till enligt tvingande lagstiftning. Återbetalningen ska ske utan onödigt dröjsmål från beslut om godkänd reklamation.
13. Force Majeure
Om part förhindras att fullgöra sina åtaganden av omständighet som part inte kunnat råda över såsom blixtnedslag, arbetskonflikt, eldsvåda, ändrad myndighetsbestämmelse, myndighets ingripande samt fel eller försening i tjänster från underleverantör på grund av omständigheter som angivits, ska detta utgöra befrielsegrund som medför framflyttning av tidpunkt för prestationen och befrielse från skadestånd och andra eventuella påföljder.
14. Vår behandling av dina personuppgifter
Alla personuppgifter som du lämnar till oss eller som vi får del av när du besöker vår hemsida eller köper våra produkter kommer att behandlas av oss i egenskap av personuppgiftsansvarig eller av våra samarbetspartners i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning och vår Personuppgiftspolicy.
Du kan komma att bli kontaktad av oss eller någon av våra samarbetspartners i marknadsföringssyfte efter att du handlat hos oss. Kontakt kan komma att ske via e-post, SMS, postala utskick eller på andra sätt. För närmare information om hur vi hanterar dina personuppgifter, läs mer i vår Personuppgiftspolicy som du finner här.
15. Miljöansvar
Batteridirektivet (direktiv 2006/66/EG) och det s.k. WEEE-direktivet (direktivet om elektriska och elektroniska produkter, direktiv 2002/96/EG) innebär att de företag som säljer elektriska och elektroniska produkter och batterier ska ta hand om uttjänta produkter på ett miljöriktigt sätt. Alla företag som säljer dessa produkter har ett ansvar att omhänderta produkten när den är förbrukad.
För att uppfylla dessa krav är Patroner.se ansluten till El-Kretsen AB. Patroner.se följer därmed sin förpliktelse som producent enligt förordningen om producentansvar för batterier (SFS 2008:834) och förordningarna om producentansvar för elektriska produkter (SFS 2005:209 samt SFS 2005:210).
Detta innebär även att uttjänta batterier och produkter ska lämnas till det kommunala insamlingssystemet i respektive kommun. Släng alltså inte el-avfall i hushållssoporna. Batterier kan innehålla ämnen som är skadliga för människors hälsa och för miljön. Det är därför viktigt att alla batterier samlas in och tas om hand. Märkningen på batterierna är avsedd att förhindra att batterier slängs bland övriga sopor. Lämna därför in batterier till din närmaste återvinningscentral eller miljöstation.
Läs mer om var du kan lämna in dina använda batterier på www.batteriinsamlingen.se.
16. Tvist och lagval
På dessa villkor ska svensk rätt tillämpas. Vid en eventuell tvist hänvisar vi i första hand till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) och följer alltid deras rekommendationer..
Kontaktinformation
ARN:
https://www.arn.se/
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
Vid en eventuell tvist kan du även vända dig till European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR):
ec.europa.eu/odr
17. Ändring av avtalsvillkoren
Patroner.se har rätt att ändra dessa avtalsvillkor från tid till annan. De villkor som anges på Patroner.se:s hemsida när du beställer från Patroner.se gäller för den aktuella beställningen.
18. Kontakt och övrig information
Patroner.se är ett varumärke som ägs av iPiccolo AB som är registrerat med säte i Uppsala.
Org. nr 556712-5777
Momsregistreringsnummer: [556712-5777]
Adress: Box 23027
750 23 Uppsala
SVERIGE
Växel: 0480-770 390
Telefontider: 9:00-16:00, Lunchstängt 12-13
BESÖKSADRESS: Säbygatan 6, 753 23 Uppsala
Epost: info@patroner.se
För kontakt hänvisas till Patroner.se:s kundtjänst.
19. Trygg E-handel
Vi är certifierade med kvalitetsmärkningen Trygg E-handel som innehåller bestämmelser för att du som kund ska känna dig trygg när du handlar hos Patroner.se. Våra köpvillkor är ett komplement till tvingande lagstiftning och inskränker inte de rättigheter du har som konsument. Läs mer om Trygg E-handel här: www.tryggehandel.se.
Köpvillkor – företag
Dessa vid var tid gällande köpvillkor för företag gäller varje gång en företagskund (nedan kallad ”kunden”) beställer varor från Patroner.se (org nr 556712-5777) på Patroner.se:s hemsida. Genom att beställa accepterar kunden dessa villkor.
1. Betalning
2. Säkerhet
3. Äganderättsförbehåll
4. Leveransinformation och leveranstid
5. Restnotering
6. Frakt
7. Ansvar för transport
8. Outlöst beställning
9. Återköp
10. Garanti
11. Patroner.se:s ansvar
12. Felskrivningar mm
13. Reklamationer
14. Force Majeure
15. Vår behandling av dina personuppgifter
16. Miljöansvar
17. Ändring av avtalsvillkoren
18. Tvist och lagval
19. Kontakt
1. Betalning
Priserna anges i svenska kronor inklusive moms. Det finns möjlighet att på Patroner.se:s hemsida även se priserna exklusive moms genom att ändra inställningarna. Avgifter för frakt tillkommer. BankID-identifiering krävs vid samtliga kreditköp.
Vi erbjuder följande betalsätt:
Faktura
För att få betala mot faktura krävs att kunden uppger sitt organisationsnummer. Vid varje betalning mot faktura förbehåller sig Patroner.se rätten att göra en kreditupplysning och att avslå ansökan eller begränsa köputrymmet baserat på kreditupplysningen.
Om fakturabetalning skulle avslås kan kunden alltid välja ett av de andra betalsätt Patroner.se erbjuder, dvs. kortbetalning eller betalning med PayPal. För företagskunder gäller en maxgräns om 20 000 kronor inklusive moms första gången kunden betalar mot faktura. Därefter kan Patroner.se komma att justera maxgränsen. Företagskunder som önskar ansöka om en högre maxgräns kan kontakta kundtjänst.
Fakturan medföljer försändelsen av varan såvida du inte angivit separat faktura- och leveransadress. Fakturan ska betalas inom 30 dagar från fakturadatum. Ingen fakturaavgift tillkommer. Vid försenad betalning utgår dröjsmålsränta samt i förekommande fall ersättning för betalningspåminnelser och inkassokostnader enligt lag.
Anmärkningar mot faktura skall ske inom 10 dagar från fakturadatum.
Kortbetalning
Patroner.se accepterar för närvarande Visa, MasterCard, American Express och Eurocard. Kreditkortbetalning hanteras av Patroner.se:s betalningspartner Digital River World Payments, se avsnittet Säkerhet nedan. För företag är högsta tillåtna ordersumma vid kortbetalningar 20 000 kronor inklusive moms. Pengarna reserveras på kundens konto när kunden godkänner ordern och dras på leveransdagen.
Paypal
Betalning kan ske med PayPal.
Orderbekräftelse
En orderbekräftelse skickas efter genomfört köp.
2. Säkerhet
Kortbetalningar hanteras av Patroner.se:s betalningspartner Digital River World Payments, vars betalväxel uppfyller kraven för den internationella säkerhetsstandarden PCI DSS som kortbolagen VISA, Mastercard, Diners, American Express och JCB har enats om. Betallösningen tillämpar 3D secure, en teknisk säkerhetsstandard framtagen av Visa och Mastercard i syfte att ge kortutgivaren möjlighet att verifiera sin kortkunds identitet vid handel på internet. Vid kortbetalning kommer kunden att omdirigeras till Digital River World Payments sida, där kunden fyller i sina kortuppgifter och genomför betalningen. Överföringar mellan kund och Patroner.se, samt mellan Patroner.se och Digital River World Payments, krypteras med SSL. SSL står för Secure Socket Layer och innebär att kortinformationen skickas via en säker förbindelse, innebärande att ingen obehörig kan se kundens kortinformation. Patroner.se hanterar eller lagrar aldrig dina kortuppgifter.
CVV eller CVC är en tre- eller fyrasiffrig verifieringskod som används för att öka säkerheten vid betalning med kort på internet. CVV-kod (VISA) eller CVC-kod (Mastercard/Eurocard) är tryckt i signaturfältet på baksidan av kortet och är alltid de tre sista siffrorna. På American Express återfinns CVV-koden på kortets framsida och utgörs av de fyra sista siffrorna till höger om kortnumret.
För ytterligare information om Digital River World Payments, klicka här.
3. Äganderättsförbehåll
Alla varor förblir Patroner.se:s egendom till dess att full betalning har erlagts.
4. Leveransinformation och leveranstid
Våra leveranssätt
Vi levererar våra försändelser endast inom Sverige.
Vid företagsbeställningar skickas varorna som brev, paket eller Företagspaket. Om varorna skickas som Företagspaket får du normalt varorna nästa vardag före 17.00, förutsatt att du beställt senast 16.00 dagen innan.
Du kan välja att få varorna som paket mot Postförskott. Samma regler gäller då, men en postpostförskottsavgift på 95 kr inklusive moms tillkommer utöver normal fraktavgift.
Vid leveranssätt ”Leverans till dörr” räknas försändelsen som överlämnad och att den kommit i kund besittning om; kund själv har valt detta leveranssätt och det finns fotobevis på att leverans har skett hos kund.
Avvikelser
Det kan finnas tillfällen när vi inte skickar en beställning enligt ovan, till exempel när en vara är tillfälligt slut. Beställer du flera varor och en av dem är slutsåld kommer vi att vänta med att skicka hela din beställning tills alla varor finns i lager igen.
För beställningar till postnummer som börjar med 62 samt 83-98 är normal leveranstid mellan 1-3 dagar beroende på leveranssätt.
5. Restnotering
Om en vara är tillfälligt slut restnoteras hela ordern tills dess att full leverans kan ske. Kunden kan dock alltid avbeställa restnoterad vara.
6. Frakt
Du betalar 39,2 kr exklusive moms i fraktavgift för alla föräsndelser.
7. Ansvar för transport
Vid transport från Patroner.se till kunden är Patroner.se ansvarigt om varan skadas eller kommer bort under transporten.
Vid transport från kunden till Patroner.se är kunden ansvarig om varan skadas eller kommer bort under transporten, om inte annat särskilt anges i dessa villkor.
8. Outlöst beställning
Om Patroner.se får tillbaka paket som inte lösts ut från utlämningsstället förbehåller sig Patroner.se rätten att debitera samtliga kostnader som uppstår i samband med denna retur.
9. Återköp
Patroner.se accepterar återköp inom 30 dagar från den dag då varan levererats till kunden.
Vill kunden utnyttja möjligheten till återköp ska kunden inom 30 dagar från den dag då varan har levererats till kunden kontakta Patroner.se:s kundtjänst och meddela sitt faktura- och kundnummer samt eventuellt andra uppgifter som kan behövas för återköpet samt sända tillbaka varan till Patroner.se.
Rätten till återköp gäller endast vara som är i oförändrat skick när den returneras. Alla tillbehör som kunden tog emot tillsammans med varan ska inkluderas i returförsändelsen. Originalförpackningen får inte ha brutits eller på annat sätt skadats. För förbrukningsprodukter, exempelvis men inte begränsat till, bläckpatroner, toner, batterier och underkläder krävs att plombering, skyddsplast och dylikt inte får vara bruten.
Vi rekommenderar att du sparar emballaget att skicka tillbaka varan i. Till returförsändelsen ska bifogas information så att det tydligt framgår att returen kommer från kunden och vilken beställning som avses. Detta kan ske genom att kunden returnerar varan tillsammans med fakturan eller en kopia av denna.
Returadressen för återsändande är:
Patroner.se
Box 1644
SE-758 53 Uppsala
Sverige
Patroner.se kan enbart ta emot returnerade försändelser som skickas som brev eller paket via posten.
Vid utnyttjande av möjligheten till återköp bekostar kunden själv returfrakten. Om varan försvinner eller skadas under returen är det kunden som ansvarar för förlusten eller skadan.
Återbetalning sker inom 30 dagar från det att vi tagit emot den returnerade varan förutsatt att villkoren för återköp är uppfyllda. Vid kortbetalning kommer återbetalningen att ske till det kort med vilket kunden genomfört köpet. I övriga fall kommer vår kundtjänst att kontakta kunden för kontouppgifter till det konto kunden vill att Patroner.se skall återbetala pengarna till.
10. Garanti
Patroner.se garanterar att varorna kan användas i de produkter som varorna anges passa till på Patroner.se:s hemsida.
Patroner.se garanterar att varorna inte skadar de produkter som varorna anges passa till på Patroner.se:s hemsida.
Dessa garantier gäller förutsatt att de produkter som varorna från Patroner.se ska användas i är tillverkade för användning inom EES-området.
Om produkten ej fungerar på avsett sätt garanterar Patroner.se utbyte till ny produkt. Din garanti på skrivaren gäller oavsett vilket märke på bläckpatron eller tonerkassett du väljer att använda.
För bläck- och tonerprodukter av varumärket Optimum erbjuder vi 3 års garanti. För övriga produkter gäller 1 års garanti om inget annat anges. I övrigt gäller tillverkarens garantier.
11. Patroner.se:s ansvar
Vid brott mot garantin ska Patroner.se avhjälpa felet eller leverera en ersättningsvara. I den mån Patroner.se bedömer att detta inte är möjligt ska Patroner.se återbetala vad kunden har erlagt i betalning för varan till Patroner.se.
Patroner.se:s ersättningsskyldighet för brott mot garantin eller detta avtal är begränsad till det belopp (inklusive fraktkostnad) som kunden har erlagt till Patroner.se för den eller de varor som Patroner.se:s brist avser.
Utöver vad som uttryckligen anges i dessa villkor har Patroner.se inget ansvar för fel och förseningar och svarar inte för någon skada, vare sig direkt eller indirekt.
12. Felskrivningar m.m.
Patroner.se reserverar sig för eventuella felskrivningar på Patroner.se:s hemsida. Bilderna på varorna avser att illustrera varorna, men återger inte nödvändigtvis varornas exakta utseende eller beskaffenhet. Patroner.se förbehåller sig rätten att ändra samtlig information, inklusive men inte begränsat till, priser, tekniska specifikationer och produkterbjudanden, utan föregående avisering.
Patroner.se reserverar sig för slutförsäljning och förändringar i produktsortimentet.
13. Reklamationer
Kunden måste kontrollera alla varor vid ankomst för att verifiera att de är felfria och att rätt varor har levererats.
Om kunden vill göra gällande påföljder avseende ett fel i varan, felleverans eller transportskada ska kunden göra det skriftligen inom skälig tid efter det att kunden märkt eller borde ha märkt felet. Reklamationen ska ske genom att kunden kontaktar kundtjänst och uppger order- och fakturanummer samt orsak till reklamationen så att Patroner.se kan ta ställning till reklamationen. Reklamationen måste ske senast 14 dagar efter det att varorna har kommit kunden tillhanda. Om reklamation inte sker inom denna tid har kunden inte någon rätt att göra gällande fel enligt ovan mot Patroner.se.
Om en vara är felaktig sker transportkostnaderna för eventuell returfrakt och ersättningsleverans utan kostnad för kunden.
Ersättning görs för alla kostnader som du har rätt till enligt tvingande lagstiftning. Återbetalningen ska ske utan onödigt dröjsmål från beslut om godkänd reklamation.
14. Force majeure
Om part förhindras att fullgöra sina åtaganden av omständighet som part inte kunnat råda över såsom blixtnedslag, arbetskonflikt, eldsvåda, ändrad myndighetsbestämmelse, myndighets ingripande samt fel eller försening i tjänster från underleverantör på grund av omständigheter som angivits, ska detta utgöra befrielsegrund som medför framflyttning av tidpunkt för prestationen och befrielse från skadestånd och andra eventuella påföljder.
15. Vår behandling av dina personuppgifter
Alla personuppgifter som du lämnar till oss eller som vi får del av när du besöker vår hemsida eller köper våra produkter kommer att behandlas av oss i egenskap av personuppgiftsansvarig eller av våra samarbetspartners i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning och vår Personuppgiftspolicy.
Du kan komma att bli kontaktad av oss eller någon av våra samarbetspartners i marknadsföringssyfte efter att du handlat hos oss. Kontakt kan komma att ske via e-post, SMS, postala utskick eller på andra sätt. För närmare information om hur vi hanterar dina personuppgifter, läs mer i vår Personuppgiftspolicy som du finner här.
16. Miljöansvar
Batteridirektivet (direktiv 2006/66/EG) och det s.k. WEEE-direktivet (direktivet om elektriska och elektroniska produkter, direktiv 2002/96/EG) innebär att de företag som säljer elektriska och elektroniska produkter och batterier ska ta hand om uttjänta produkter på ett miljöriktigt sätt. Alla företag som säljer dessa produkter har ett ansvar att omhänderta produkten när den är förbrukad.
För att uppfylla dessa krav är Patroner.se ansluten till El-Kretsen AB. Patroner.se följer därmed sin förpliktelse som producent enligt förordningen om producentansvar för batterier (SFS 2008:834) och förordningarna om producentansvar för elektriska produkter (SFS 2005:209 samt SFS 2005:210).
Detta innebär även att uttjänta batterier och produkter ska lämnas till det kommunala insamlingssystemet i respektive kommun. Släng alltså inte el-avfall i hushållssoporna. Batterier kan innehålla ämnen som är skadliga för människors hälsa och för miljön. Det är därför viktigt att alla batterier samlas in och tas om hand. Märkningen på batterierna är avsedd att förhindra att batterier slängs bland övriga sopor. Lämna därför in batterier till din närmaste återvinningscentral eller miljöstation.
Läs mer om var du kan lämna in dina använda batterier på www.batteriinsamlingen.se.
17. Ändring av avtalsvillkoren
Patroner.se har rätt att ändra dessa avtalsvillkor från tid till annan. De villkor som anges på Patroner.se:s hemsida när kunden beställer från Patroner.se gäller för den aktuella beställningen.
18. Tvist
Tvister som uppstår i anledning av detta avtal ska avgöras av svensk domstol. Svensk lag ska tillämpas på tvisten.
19. Kontakt
Patroner.se är ett varumärke som ägs av iPiccolo AB som är registrerat med säte i Uppsala.
Org. nr 556712-5777
Momsregistreringsnummer: [556712-5777]
Adress: Box 23027
750 23 Uppsala
SVERIGE
Växel: 0480-770 390
Telefontider: 9:00-16:00, Lunchstängt 12-13
BESÖKSADRESS: Säbygatan 6, 753 23 Uppsala
Epost: info@patroner.se För kontakt hänvisas till Patroner.se:s kundtjänst.