Om Patroner.se
Tryggt och enkelt
FAQ
FAQ
Vad kan jag göra om min bläckpatron inte passar, eller om den fungerar dåligt?
Om du valde rätt skrivarmärke och modell när du köpte din bläckpatron så passar den, även om den ser lite annorlunda ut än original-patronen. Du kan installera den i skrivaren så ska du se att den fungerar.Ser din bläckpatron ändå för stor ut? Kontrollera att eventuella transportskydd tagits av. Detta är en enfärgad hylsa av plast som sitter över patronens munstycke.Om ett felmeddelande dyker upp när patronen sitter på plats, kontrollera då om meddelandet kan avvisas genom att klicka på Fortsätt utskrifter, OK eller liknande. Du kan även prova att torka chipet, patronens kontaktyta, med torrt och rent hushållspapper. Starta sedan om skrivaren och gör ett nytt försök så ska det fungera.Om dina utskrifter blir svaga trots att du installerat en ny bläckpatron, kan din skrivare behöva en rengöring. Din skrivarmanual har all information om hur du startar en rengöring. Prova även att torka kring patronens munstycke med en bomullspinne fuktad med varmvatten.Blir färgerna tokiga vid utskrift utan att du vet vilken av patronerna det är som orsakar felet, då kan du skriva ut en statussida genom skrivarens programvara på datorn. Bifoga den sedan inskannad till oss om du har möjlighet. Har du trots tipsen ovan inte fått den hjälp du behöver är du varmt välkommen att kontakta oss via vårt kontaktformulär. Meddela gärna vilken skrivarmodell du har samt de produktnummer och den Code som finns på patronens etikett.
Varför godkänner inte HP-skrivaren Patroner.se:s patroner längre?
Skrivartillverkaren HP släpper ibland uppdateringar av skrivarens fasta programvaran (firmware). Om dessa installeras kan det leda till att alternativa bläckpatroner och tonerkassetter slutar fungera. Dit räknas bläck och toner av Patroner.se:s egna märken.
För att få patronerna och tonerkassetterna att fungera igen behöver den gamla programvaran återinstalleras. Detta kallas att göra en nedgradering av skrivaren. Det betyder helt enkelt att man hjälper skrivaren att backa tillbaka till den programvara som användes innan uppgraderingen.
Gör så här:
För att kunna återinstallera den gamla programvaran behöver du ladda ned den. Välj passande länk här:
HP LaserJet M153-M154
HP LaserJet Pro M180-M181
HP Color LaserJet Pro M254dw
HP LaserJet Pro M254dn/M254nw
HP LaserJet Pro M280-M281
Innan du installerar den gamla programvaran behöver skrivaren ställas in så att den tillåter nedgradering. Det gör du i skrivarens meny/inställningar via kontrollpanelen (knappar och display) på själva skrivaren. Tänk på att det kan skilja lite från modell till modell hur de olika menyalternativen är formulerade i skrivaren. Vissa modeller har inga menyer alls och då kan man hoppa över det här steget. Annars kan det till exempel se ut så här:
Setup -> Service -> LaserJet Update -> Manage Updates -> Allow Downgrade -> Yes
När du har ställt in skrivaren på att tillåta nedgradering kan du installera programvaran. Efter det att programvaran är installerad rekommenderar vi att du ställer in skrivaren så att den inte uppdateras automatiskt igen eftersom problemen då återkommer.
Så här kan det se ut i skrivarens menyer när du väljer att inte ha automatiska uppdateringar:
Setup -> Service -> LaserJet Update -> Manage Updates -> Allow Updates -> No
Setup -> Service -> LaserJet Update -> Manage Updates -> Check Automatically -> Off
Setup -> Service -> LaserJet Update -> Manage Updates -> Prompt Before Install -> Always Prompt
Om du trots dessa tips inte får patronen eller tonerkassetten att fungera är du varmt välkommen att kontakta oss. Berätta då gärna vilken skrivarmodell du har, så blir det lättare för oss att hjälpa dig!
För att få patronerna och tonerkassetterna att fungera igen behöver den gamla programvaran återinstalleras. Detta kallas att göra en nedgradering av skrivaren. Det betyder helt enkelt att man hjälper skrivaren att backa tillbaka till den programvara som användes innan uppgraderingen.
Gör så här:
För att kunna återinstallera den gamla programvaran behöver du ladda ned den. Välj passande länk här:
HP LaserJet M153-M154
HP LaserJet Pro M180-M181
HP Color LaserJet Pro M254dw
HP LaserJet Pro M254dn/M254nw
HP LaserJet Pro M280-M281
Innan du installerar den gamla programvaran behöver skrivaren ställas in så att den tillåter nedgradering. Det gör du i skrivarens meny/inställningar via kontrollpanelen (knappar och display) på själva skrivaren. Tänk på att det kan skilja lite från modell till modell hur de olika menyalternativen är formulerade i skrivaren. Vissa modeller har inga menyer alls och då kan man hoppa över det här steget. Annars kan det till exempel se ut så här:
Setup -> Service -> LaserJet Update -> Manage Updates -> Allow Downgrade -> Yes
När du har ställt in skrivaren på att tillåta nedgradering kan du installera programvaran. Efter det att programvaran är installerad rekommenderar vi att du ställer in skrivaren så att den inte uppdateras automatiskt igen eftersom problemen då återkommer.
Så här kan det se ut i skrivarens menyer när du väljer att inte ha automatiska uppdateringar:
Setup -> Service -> LaserJet Update -> Manage Updates -> Allow Updates -> No
Setup -> Service -> LaserJet Update -> Manage Updates -> Check Automatically -> Off
Setup -> Service -> LaserJet Update -> Manage Updates -> Prompt Before Install -> Always Prompt
Om du trots dessa tips inte får patronen eller tonerkassetten att fungera är du varmt välkommen att kontakta oss. Berätta då gärna vilken skrivarmodell du har, så blir det lättare för oss att hjälpa dig!
Varför har inte min beställning kommit ännu?
Om du har beställt hos oss och därefter fått en beställningsbekräftelse tar vi hand om din beställning så snart som möjligt. När vi har skickat iväg din beställning får du ett leveransmeddelande till din e-postadress. Då kan du vara säker på att din beställning är på väg! I meddelandet finns försändelsens nummer, och det kan du använda för att följa din leverans på Postnords hemsida: www.postnord.se.
Om du inte har fått något leveransmeddelande eller någon leverans kan det bero på att en eller flera av varorna är slut i lager. Vi restnoterar nämligen hela din beställning om en vara saknas i lager. Det kan du läsa mer om i våra Köpvillkor under Restnotering.
Om du vill veta mer om hur det går med just din beställning kan du alltid kontakta vår kundtjänst, som hjälper dig! Klicka på Kontakta oss så når du oss enkelt via vårt kontaktformulär.
Om du inte har fått något leveransmeddelande eller någon leverans kan det bero på att en eller flera av varorna är slut i lager. Vi restnoterar nämligen hela din beställning om en vara saknas i lager. Det kan du läsa mer om i våra Köpvillkor under Restnotering.
Om du vill veta mer om hur det går med just din beställning kan du alltid kontakta vår kundtjänst, som hjälper dig! Klicka på Kontakta oss så når du oss enkelt via vårt kontaktformulär.
Vad kostar frakten?
Du som privatperson betalar en fraktavgift på 49 kronor (inklusive moms) för brev och postpaket oavsett hur mycket du beställer. Prenumerationer är dock ett undantag, du får fri frakt på alla dina prenumerationsutskick. Vid val av andra leveranssätt är fraktavgiften den som anges i kassan där du väljer fraktsätt.
För dig som företagare är fraktkostnaden 39,20 kronor (exklusive moms) för brev och postpaket. Väljer du som företag leverans med företagspaket är fraktavgiften 69 kronor (exklusive moms).
Om du har fått ett erbjudande om fri fraktavgift som du vill ta del av, gör du enkelt det genom att klicka dig in via den länk som finns angiven i utskicket, eller genom att gå in på den webbadress som specificerats. Vissa kampanjer har en kampanjkod, och den skriver du in i anvisat fält i din varukorg.
För dig som företagare är fraktkostnaden 39,20 kronor (exklusive moms) för brev och postpaket. Väljer du som företag leverans med företagspaket är fraktavgiften 69 kronor (exklusive moms).
Om du har fått ett erbjudande om fri fraktavgift som du vill ta del av, gör du enkelt det genom att klicka dig in via den länk som finns angiven i utskicket, eller genom att gå in på den webbadress som specificerats. Vissa kampanjer har en kampanjkod, och den skriver du in i anvisat fält i din varukorg.
Vad kan jag göra när min nyköpta Canonpatron visar tom bläcknivå?
Då dessa canon-bläckpatroner är återvunna och fyllda med nytt bläck kan din skrivare inte alltid visa deras riktiga bläcknivå, patronerna är dock helt fulla och du får ut alla utskrifter ur dem.
Om skrivaren meddelar att canon-patron är helt tom och inte kan skriva ut, kan du få igång den med hjälp av följande instruktioner:
1. Ta ut samtliga patronerna och sätt i dem igen. Du får då ett meddelande som bekräftar att nya patroner har satts i. Tryck på OK för att fortsätta.
2. Prova att skriva ut ett dokument. Skrivaren uppmanar dig då att antingen Fortsätta utan att se bläckmängden eller att Avbryta utskriften. I detta läge är det viktigt att du INTE trycker på OK eller Avbryt utskriften. Fortsätt istället bara till steg 3.
3. För att nu återstarta utskriftsfunktionen ska du trycka in Resume-knappen under minst tjugo sekunder. Beroende på vilken skrivarmodell du har kan det ta olika lång tid, ibland upp till flera minuter, innan utskriften kommer igång igen.
Tänk på att:
- du bara ska gå igenom de ovanstående stegen en gång. Du behöver inte göra det igen förrän du byter till en ny patron.
- din skrivare kan visa andra meddelanden eller annan information än vad som beskrivits ovan.
- läs i din skrivarmanual var Resume- och Cancel-knappen sitter och vilken symbol den har. Oftast är symbolen en triangel med en cirkel runt.
Har du trots tipsen ovan inte fått den hjälp du behöver är du varmt välkommen att kontakta oss via vårt kontaktformulär. Meddela gärna vilken skrivarmodell du har samt de produktnummer och den Code som finns på patronens etikett.
Om skrivaren meddelar att canon-patron är helt tom och inte kan skriva ut, kan du få igång den med hjälp av följande instruktioner:
1. Ta ut samtliga patronerna och sätt i dem igen. Du får då ett meddelande som bekräftar att nya patroner har satts i. Tryck på OK för att fortsätta.
2. Prova att skriva ut ett dokument. Skrivaren uppmanar dig då att antingen Fortsätta utan att se bläckmängden eller att Avbryta utskriften. I detta läge är det viktigt att du INTE trycker på OK eller Avbryt utskriften. Fortsätt istället bara till steg 3.
3. För att nu återstarta utskriftsfunktionen ska du trycka in Resume-knappen under minst tjugo sekunder. Beroende på vilken skrivarmodell du har kan det ta olika lång tid, ibland upp till flera minuter, innan utskriften kommer igång igen.
Tänk på att:
- du bara ska gå igenom de ovanstående stegen en gång. Du behöver inte göra det igen förrän du byter till en ny patron.
- din skrivare kan visa andra meddelanden eller annan information än vad som beskrivits ovan.
- läs i din skrivarmanual var Resume- och Cancel-knappen sitter och vilken symbol den har. Oftast är symbolen en triangel med en cirkel runt.
Har du trots tipsen ovan inte fått den hjälp du behöver är du varmt välkommen att kontakta oss via vårt kontaktformulär. Meddela gärna vilken skrivarmodell du har samt de produktnummer och den Code som finns på patronens etikett.
Hur gör jag för att ta del av en kampanj eller ett erbjudande?
När du handlat hos oss kommer du att få vårt nyhetsbrev med olika erbjudanden. Det skickas till e-postadressen du skrev in när du beställde.
I våra nyhetsbrev kan du till exempel få rabatterbjudanden, specialpriser på utvalda produkter och information om nyheter och spännande varor. För att ta del av erbjudandena i nyhetsbrevet går du in via de länkar som finns med i brevet. Det aktuella erbjudandet läggs till automatiskt när du klickar på angiven länk eller bild och uppfyller villkoren*.
Om erbjudandet har en kampanjkod skriver du in den i ett fält som finns i varukorgen. När du skrivit in koden klickar du på Aktivera kampanjkod så läggs erbjudandet till din beställning.
Om erbjudandet kommer från någon annan än oss fungerar det på samma sätt, med en länk eller en kampanjkod.
Vårt mål är att det ska vara enkelt och bekvämt att handla hos oss. Med våra nyhetsbrev har du alltid bra erbjudanden att se fram emot!
*Förutom ett slutdatum för kampanjen behöver man ibland handla för en viss summa för att få del av erbjudandet. Observera att fraktavgiften inte räknas till summan.
I våra nyhetsbrev kan du till exempel få rabatterbjudanden, specialpriser på utvalda produkter och information om nyheter och spännande varor. För att ta del av erbjudandena i nyhetsbrevet går du in via de länkar som finns med i brevet. Det aktuella erbjudandet läggs till automatiskt när du klickar på angiven länk eller bild och uppfyller villkoren*.
Om erbjudandet har en kampanjkod skriver du in den i ett fält som finns i varukorgen. När du skrivit in koden klickar du på Aktivera kampanjkod så läggs erbjudandet till din beställning.
Om erbjudandet kommer från någon annan än oss fungerar det på samma sätt, med en länk eller en kampanjkod.
Vårt mål är att det ska vara enkelt och bekvämt att handla hos oss. Med våra nyhetsbrev har du alltid bra erbjudanden att se fram emot!
*Förutom ett slutdatum för kampanjen behöver man ibland handla för en viss summa för att få del av erbjudandet. Observera att fraktavgiften inte räknas till summan.
Kan jag köpa en bläckpatron för 1 kr till min skrivare?
När du beställer bläckpatroner hos oss får du köpa en patron för en krona. Erbjudandet gäller en gång per kund och för många av våra skrivarmodeller, men inte riktigt alla. För vissa modeller får du istället fotopapper för en krona. Du ser vilket erbjudande som gäller för just din skrivarmodell när du klickar på den i skrivarlistan.
Erbjudandet gäller en gång per kund och kan inte kombineras med vårt erbjudande om andra produkter för en krona.
Tänk på att du inte behöver använda erbjudandet första gången du handlar hos oss utan du kan vänta till ett annat tillfälle som passar dig bättre!
Erbjudandet gäller en gång per kund och kan inte kombineras med vårt erbjudande om andra produkter för en krona.
Tänk på att du inte behöver använda erbjudandet första gången du handlar hos oss utan du kan vänta till ett annat tillfälle som passar dig bättre!
Jag har förlorat mina inloggningsuppgifter, hur gör jag?
Om du är kund hos oss men har förlorat dina inloggningsuppgifter, kan du enkelt beställa dem. Klicka på rubriken Logga in uppe till vänster på vår hemsida. Använd sedan länken Glömt dina inloggningsuppgifter? och fyll i ditt kundnummer eller den e-postadress du registrerat hos oss. Klicka sedan på Skicka, så får du ett e-postmeddelande där du kan skapa ett nytt lösenord.
Jag kan inte skicka in min beställning, hur ska jag göra?
Om du har problem med att lägga din beställning kan det vara så att någon uppgift saknas eller behöver ändras. Om det är så kommer fältet det gäller att markeras med rött när du klickar på Skicka, och högst upp på sidan kommer det att stå i röd text vad som behöver ändras. Prova med att helt rensa fältet och skriva in uppgiften på nytt så ska du se att det fungerar.
Försöker du betala med kort och får ett felmeddelande kan det bero på ett tillfälligt problem hos din bank. Vi ber dig då avvakta och göra ett nytt försök lite senare, så ska det gå bra.
När beställningen kommit till oss visas ditt beställningsnummer, och en bekräftelse skickas till dig per e-post.
Försöker du betala med kort och får ett felmeddelande kan det bero på ett tillfälligt problem hos din bank. Vi ber dig då avvakta och göra ett nytt försök lite senare, så ska det gå bra.
När beställningen kommit till oss visas ditt beställningsnummer, och en bekräftelse skickas till dig per e-post.
Hur återvinner jag en bläckpatron eller tonerkassett?
Bläckpatroner sorteras beroende på din kommuns bestämmelser antingen som brännbart eller som plast. Se efter på din kommuns hemsida vad som gäller dig.
Tonerkassetter kan du lämna till din miljöstation, där de återvinns som hårdplast.
Tonerkassetter kan du lämna till din miljöstation, där de återvinns som hårdplast.
Hur hittar jag bläckpatron eller tonerkassett till min skrivare?
Det snabbaste sättet för dig att hitta rätt bläckpatron eller toner är att fylla i skrivarmärke och modellnamn i sökrutan uppe till höger på hemsidan, till exempel HP DESKJET D5445. Då kommer du direkt till beställningssidan för din skrivarmodell och hittar alla patroner och tillbehör som passar till den.
För att se efter vad din skrivare heter, titta på maskinens ovansida eller i manualen, eller i skrivarens program på din dator. Ibland är det enklast att söka endast på delar av modellnamnet, till exempel D5445.
Du kan även söka direkt efter en bläckpatron eller tonerkassett, och du skriver då produktnumret som du ser patronens eller kassettens etikett i sökfältet.
Om du har beställt från oss tidigare och är inloggad kan du enkelt finna samma produkter igen genom dina beställningar. För att se dina tidigare köp går du ned till det blå fältet på vår hemsida och klickar på Mina sidor. Vid varje produkt står dess sökbara nummer.
Du kan också söka manuellt genom att först klicka på kategorifliken Bläckpatroner och toner på startsidan och sedan välja skrivarmärke och leta fram din modell.
För att se efter vad din skrivare heter, titta på maskinens ovansida eller i manualen, eller i skrivarens program på din dator. Ibland är det enklast att söka endast på delar av modellnamnet, till exempel D5445.
Du kan även söka direkt efter en bläckpatron eller tonerkassett, och du skriver då produktnumret som du ser patronens eller kassettens etikett i sökfältet.
Om du har beställt från oss tidigare och är inloggad kan du enkelt finna samma produkter igen genom dina beställningar. För att se dina tidigare köp går du ned till det blå fältet på vår hemsida och klickar på Mina sidor. Vid varje produkt står dess sökbara nummer.
Du kan också söka manuellt genom att först klicka på kategorifliken Bläckpatroner och toner på startsidan och sedan välja skrivarmärke och leta fram din modell.
Min Brother-bläckpatron verkar inte passa, hur gör jag?
Den Brother-bläckpatron du beställt av vårt eget märke kan se annorlunda ut än original-bläckpatronen. Patronen kan vara smalare eller ha en annan färg eller fästanordning, men den passar och fungerar ändå utmärkt i din skrivare. Det är bara att installera den och börja skriva ut.
Att patronerna har varierande utformning beror på att vi har olika leverantörer av produkten och att de alla utformar den på sitt vis. Om din skrivarmodell inte står med på patronens etikett är det för att den tyvärr inte fått plats, men du kan vara säker på att patronen passar.
Om du ändå har frågor om din patron, är du som alltid välkommen att höra av dig till oss. Meddela då gärna vilken skrivarmodell du har, vilket produktnummer och vilken Code du finner på patronens etikett samt beställningsnummer, så hjälper vi dig!
Att patronerna har varierande utformning beror på att vi har olika leverantörer av produkten och att de alla utformar den på sitt vis. Om din skrivarmodell inte står med på patronens etikett är det för att den tyvärr inte fått plats, men du kan vara säker på att patronen passar.
Om du ändå har frågor om din patron, är du som alltid välkommen att höra av dig till oss. Meddela då gärna vilken skrivarmodell du har, vilket produktnummer och vilken Code du finner på patronens etikett samt beställningsnummer, så hjälper vi dig!
Min Epson-bläckpatron verkar inte passa, hur gör jag?
Den Epson-bläckpatron du beställt av vårt eget märke kan se ut på ett annat sätt än original-bläckpatronen. Det kan vara patronens form, fästanordning eller chip som ser ut på ett annat sätt, men den passar och fungerar utmärkt i din skrivare. Det är bara att installera den och börja skriva ut.
Att patronerna har varierande utformning beror på att vi har olika leverantörer av produkten och att de alla utformar den på sitt vis. Om din skrivarmodell inte står med på patronens etikett är det för att den inte fått plats, men du kan vara säker på att patronen passar. Vill skrivaren inte ta emot patronen kan du prova med att ta ut samtliga patroner ur skrivaren och sedan sätta dem tillbaka.
Om du ändå har frågor om din patron, är du som alltid välkommen att höra av dig till oss. Meddela då gärna vilken skrivarmodell du har, vilket produktnummer och vilken Code du finner på patronens etikett samt beställningsnummer, så hjälper vi dig!
Att patronerna har varierande utformning beror på att vi har olika leverantörer av produkten och att de alla utformar den på sitt vis. Om din skrivarmodell inte står med på patronens etikett är det för att den inte fått plats, men du kan vara säker på att patronen passar. Vill skrivaren inte ta emot patronen kan du prova med att ta ut samtliga patroner ur skrivaren och sedan sätta dem tillbaka.
Om du ändå har frågor om din patron, är du som alltid välkommen att höra av dig till oss. Meddela då gärna vilken skrivarmodell du har, vilket produktnummer och vilken Code du finner på patronens etikett samt beställningsnummer, så hjälper vi dig!
Hur gör jag om jag fått fel vara?
Har du fått en annan vara än den du har beställt ska vi snabbt ordna till det.
Om det är en bläckpatron eller tonerkassett av vårt eget märke du beställt kan det vara så att den ser annorlunda än originalvaran. Trots det så passar och fungerar produkten och du kan installera den i skrivaren så ska du se att du kan skriva ut.
Gäller inte detta för dig ber vi dig att ta kontakt med oss, så ska vi hjälpa dig. Berätta då vilken vara du har fått och vilken det var du hade beställt. Vi vill även gärna veta vilket produktnummer och eventuell code som står på den vara du fått och på förpackningen. Informationen hjälper oss att hjälpa dig snabbare. Kostnaden för returfrakten står vi för och självklart även frakten för eventuell ersättningsvara.
Om det är en bläckpatron eller tonerkassett av vårt eget märke du beställt kan det vara så att den ser annorlunda än originalvaran. Trots det så passar och fungerar produkten och du kan installera den i skrivaren så ska du se att du kan skriva ut.
Gäller inte detta för dig ber vi dig att ta kontakt med oss, så ska vi hjälpa dig. Berätta då vilken vara du har fått och vilken det var du hade beställt. Vi vill även gärna veta vilket produktnummer och eventuell code som står på den vara du fått och på förpackningen. Informationen hjälper oss att hjälpa dig snabbare. Kostnaden för returfrakten står vi för och självklart även frakten för eventuell ersättningsvara.
Hur gör jag om jag inte vill ha fler erbjudanden från er?
Du kan enkelt välja att avsluta din prenumeration genom länken "Avregistrera dig här" som finns längst upp till höger i våra nyhetsbrev. Klicka på länken så avbryts utskicken till din e-postadress. Om meddelandet skickats från någon annan än oss, ska en liknande länk finnas längst även där.
Om du fortfarande vill få våra nyhetsbrev men inte lika ofta, kan du istället välja att få ett utskick var tredje månad. Och självklart är möjligheten öppen för dig att i framtiden igen ta del av våra nyhetsbrev.
Om du fortfarande vill få våra nyhetsbrev men inte lika ofta, kan du istället välja att få ett utskick var tredje månad. Och självklart är möjligheten öppen för dig att i framtiden igen ta del av våra nyhetsbrev.
Hur ändrar jag något i mina kunduppgifter?
Det går utmärkt att ändra dina uppgifter i samband med att du lägger en beställning. Du kan annars göra det genom Mina sidor efter att ha loggat in. Mina sidor hittar du längst ned i det blå fältet på vår hemsida.
Har du förlorat ditt lösenord kan du skapa ett nytt genom att klicka på Glömt ditt lösenord? Fyll i din e-postadress så får du efter en stund ett mail med en länk för att välja lösenord.
Har du förlorat ditt lösenord kan du skapa ett nytt genom att klicka på Glömt ditt lösenord? Fyll i din e-postadress så får du efter en stund ett mail med en länk för att välja lösenord.
Jag vill ångra mitt köp. Hur gör jag?
Som privatperson kan du alltid skicka tillbaka en vara om du ångrar ditt köp. Du har 30 dagars ångerrätt och du har rätt att undersöka varan du köpt. För hygienkänsliga produkter behöver plombering, skyddsplast och dylikt vara hel för att ångerrätten ska kunna användas. Alla tillbehör som följde med varan behöver finnas med i din retur.
Om du vill beställa en ny vara är du varmt välkommen att göra det via vår hemsida.
För att kunna se vem returen kommit från kan du lägga med information om ditt beställningsnummer, namn, adress och kundnummer. Enklast är att ta en kopia på fakturan/följesedeln och lägga med.
Vi återbetalar beloppet till dig när returen nått oss. Om du har betalat med kontokort eller PayPal återbetalar vi direkt till ditt konto. Om du har valt fakturabetalning eller direktbetalning kommer du att kontaktas angående återbetalningen. Du står själv för returfrakten och det är ditt ansvar att varan kommer fram till oss.
Vi kan ta emot returnerade försändelser som skickas som brev eller paket via posten till följande adress:
Patroner.se
Box 1644
SE-758 53 Uppsala
Som företag gäller återköp inom 30 dagar och samma villkor som för privata beställningar bortsett att varan behöver vara i oförändrat skick när den returneras. Originalförpackningen får inte ha brutits eller på annat sätt skadats. För förbrukningsprodukter, exempelvis men inte begränsat till, bläckpatroner, toner, batterier och underkläder behöver plombering, skyddsplast eller dylikt vara obruten.
Om du vill beställa en ny vara är du varmt välkommen att göra det via vår hemsida.
För att kunna se vem returen kommit från kan du lägga med information om ditt beställningsnummer, namn, adress och kundnummer. Enklast är att ta en kopia på fakturan/följesedeln och lägga med.
Vi återbetalar beloppet till dig när returen nått oss. Om du har betalat med kontokort eller PayPal återbetalar vi direkt till ditt konto. Om du har valt fakturabetalning eller direktbetalning kommer du att kontaktas angående återbetalningen. Du står själv för returfrakten och det är ditt ansvar att varan kommer fram till oss.
Vi kan ta emot returnerade försändelser som skickas som brev eller paket via posten till följande adress:
Patroner.se
Box 1644
SE-758 53 Uppsala
Som företag gäller återköp inom 30 dagar och samma villkor som för privata beställningar bortsett att varan behöver vara i oförändrat skick när den returneras. Originalförpackningen får inte ha brutits eller på annat sätt skadats. För förbrukningsprodukter, exempelvis men inte begränsat till, bläckpatroner, toner, batterier och underkläder behöver plombering, skyddsplast eller dylikt vara obruten.
Vad kan jag göra om min tonerkassett inte passar, eller om den fungerar dåligt?
Om du valde rätt skrivarmärke och modell när du köpte din tonerkassett så passar den, även om den ser lite annorlunda ut än original-kassetten. Du kan installera den i skrivaren så ska du se att den fungerar.
Många kassetter har ett transportskydd, vilket är ett enfärgat plasthölje. Verkar det som om kassetten är för stor kan du se om ett sådant finns att ta bort.
Om ett felmeddelande dyker upp när kassetten sitter på plats, prova med att ta ut och sätta tillbaka den. Kontrollera sedan om meddelandet kan avvisas genom att klicka på Fortsätt utskrifter, OK eller liknande. Du kan även läsa i skrivarens manual om maskinens olika felmeddelanden och hur de kan avhjälpas. Starta sedan om skrivaren och gör ett nytt försök så ska det fungera.
Om dina utskrifter blir svaga trots att du installerat en ny tonerkassett, kan ta ut och försiktigt skaka kassetten innan du sätter tillbaka den. På detta sätt omfördelas pulvret. Gör sedan ett tio-femtontal utskrifter och se om skärpan kommer tillbaka. Du kan också starta en rengöring av skrivaren, och din skrivarmanual har all information om hur du gör det.
Blir färgerna tokiga vid utskrift utan att du vet vilken av patronerna det är som orsakar felet, då kan du skriva ut en statussida genom skrivarens programvara på datorn. Bifoga den sedan inskannad till oss om du har möjlighet.
Har du trots tipsen ovan inte fått den hjälp du behöver är du varmt välkommen att kontakta oss via vårt kontaktformulär. Meddela gärna vilken skrivarmodell du har samt de produktnummer och den Code som finns på kassettens etikett.
Många kassetter har ett transportskydd, vilket är ett enfärgat plasthölje. Verkar det som om kassetten är för stor kan du se om ett sådant finns att ta bort.
Om ett felmeddelande dyker upp när kassetten sitter på plats, prova med att ta ut och sätta tillbaka den. Kontrollera sedan om meddelandet kan avvisas genom att klicka på Fortsätt utskrifter, OK eller liknande. Du kan även läsa i skrivarens manual om maskinens olika felmeddelanden och hur de kan avhjälpas. Starta sedan om skrivaren och gör ett nytt försök så ska det fungera.
Om dina utskrifter blir svaga trots att du installerat en ny tonerkassett, kan ta ut och försiktigt skaka kassetten innan du sätter tillbaka den. På detta sätt omfördelas pulvret. Gör sedan ett tio-femtontal utskrifter och se om skärpan kommer tillbaka. Du kan också starta en rengöring av skrivaren, och din skrivarmanual har all information om hur du gör det.
Blir färgerna tokiga vid utskrift utan att du vet vilken av patronerna det är som orsakar felet, då kan du skriva ut en statussida genom skrivarens programvara på datorn. Bifoga den sedan inskannad till oss om du har möjlighet.
Har du trots tipsen ovan inte fått den hjälp du behöver är du varmt välkommen att kontakta oss via vårt kontaktformulär. Meddela gärna vilken skrivarmodell du har samt de produktnummer och den Code som finns på kassettens etikett.
Vilka betalsätt finns det?
Du kan betala med faktura via Qliro, betal-/kredit-/kontokort via Qliro, eller direktbetalning via Trustly. Du kan även välja att betala via PayPal. Läs mer i köpvillkoren om de betalsätt du kan välja bland.
Vid betalning med kort eller PayPal reserveras köpebeloppet på ditt konto vid beställningstillfället och debiteras ditt konto när beställningen skickas från oss. Vid en direktbetalning via Trustly debiteras ditt konto direkt.
Vid betalning med kort eller PayPal reserveras köpebeloppet på ditt konto vid beställningstillfället och debiteras ditt konto när beställningen skickas från oss. Vid en direktbetalning via Trustly debiteras ditt konto direkt.
Jag ska betala en faktura men saknar era kontouppgifter, var kan jag finna dem?
Vår betalningspartner Qliro skickar ut fakturan till dig. På den står det tydligt hur fakturan skall betalas. Fakturan mailas till din e-post om du inte har valt pappersfaktura, den kommer i så fall till din brevlåda. Har du tappat bort fakturan, kan du alltid kontakta Qliro.
Hur gör jag för att beställa?
Hos oss handlar du genom att välja den vara du vill köpa och lägga den i varukorgen genom att klicka på ”Köp”-knappen.
Det finns några olika sätt att hitta den vara du söker. Vet du exakt vad du vill ha skriver du helt enkelt in namnet eller produktnumret i huvudsökrutan uppe till höger på vår startsida. Du kan också söka din vara via huvudmenyn där du väljer den varugrupp du söker och sedan går vidare till rätt sorts vara med hjälp av underkategorierna. Vill du till exempel köpa en ny datormus väljer du huvudkategorin ”Elektronik” och klickar sedan på underrubriken ”Datormus” och kommer då till vår sida som visar alla datormusar i sortimentet.
När du lagt alla varor som du vill handla i varukorgen klickar du på knappen ”Till Kassan” längst upp till höger på sidan. I varukorgen ser du en sammanställning av varorna du vill beställa. Där kan du enkelt till exempel ändra antal eller ta bort någon vara. När du är nöjd med de varor som finns i din varukorg klickar du igen på knappen ”Till Kassan”.
I nästa steg fyller du i alla de uppgifter vi behöver för att kunna skicka varorna till dig och väljer även hur du vill betala dina varor. När du har fyllt i alla uppgifter klickar du på ”Skicka”. Om du har valt att betala med kort ber vi dig då att fylla i uppgifterna för ditt betalkort och sedan klicka på ”Skicka”-knappen. Har du valt ett annat betalsätt får du istället en bekräftelse på att din beställning är skickad. Den bekräftelsen får du också om du betalar med kort, efter att kortbetalningen godkänts.
När vi har tagit emot din beställning får du ett e-postmeddelande med en bekräftelse där alla detaljer om din beställning finns med.
Det finns några olika sätt att hitta den vara du söker. Vet du exakt vad du vill ha skriver du helt enkelt in namnet eller produktnumret i huvudsökrutan uppe till höger på vår startsida. Du kan också söka din vara via huvudmenyn där du väljer den varugrupp du söker och sedan går vidare till rätt sorts vara med hjälp av underkategorierna. Vill du till exempel köpa en ny datormus väljer du huvudkategorin ”Elektronik” och klickar sedan på underrubriken ”Datormus” och kommer då till vår sida som visar alla datormusar i sortimentet.
När du lagt alla varor som du vill handla i varukorgen klickar du på knappen ”Till Kassan” längst upp till höger på sidan. I varukorgen ser du en sammanställning av varorna du vill beställa. Där kan du enkelt till exempel ändra antal eller ta bort någon vara. När du är nöjd med de varor som finns i din varukorg klickar du igen på knappen ”Till Kassan”.
I nästa steg fyller du i alla de uppgifter vi behöver för att kunna skicka varorna till dig och väljer även hur du vill betala dina varor. När du har fyllt i alla uppgifter klickar du på ”Skicka”. Om du har valt att betala med kort ber vi dig då att fylla i uppgifterna för ditt betalkort och sedan klicka på ”Skicka”-knappen. Har du valt ett annat betalsätt får du istället en bekräftelse på att din beställning är skickad. Den bekräftelsen får du också om du betalar med kort, efter att kortbetalningen godkänts.
När vi har tagit emot din beställning får du ett e-postmeddelande med en bekräftelse där alla detaljer om din beställning finns med.
Hur gör jag om något saknades i min leverans?
Om du inte har fått alla varor som du beställde ska vi naturligtvis rätta till det. Vi ber dig att ta kontakt med vår kundtjänst som hjälper dig. Berätta vilken vara du saknar och vilket produktnummer den har. Informationen hjälper oss att hjälpa dig snabbare.
Kostnaden för frakten för varan du saknar står vi naturligtvis för.
Varför passar inte fotopatronen i min skrivare?
Fotopatronen innehåller bläck i färgerna svart, ljus cyan och ljus magenta. Den ska du sätta på den svarta patronens plats i skrivaren. Den är ingen vanlig färgpatron och ska därför inte sättas i färgpatronens fack. Din vanliga färgpatron ska sitta kvar på sin plats i skrivaren och från den får du bläck i färgerna magenta, cyan och gul.
Fördelen med att använda en fotopatron istället för en vanlig svart patron är att fotoutskrifterna blir mer nyansrika, eftersom skrivaren har fler grundfärger att blanda med.
Om du behöver mer hjälp är du välkommen att kontakta vår kundtjänst. För att kunna hjälpa dig på bästa sätt behöver vi då veta vilket produktnummer samt vilken kod (code) och vilka övriga beteckningar som du ser på både patronen och förpackningen.
Uppge också vilken skrivarmodell du har. Informationen hjälper oss att hjälpa dig snabbare.
Fördelen med att använda en fotopatron istället för en vanlig svart patron är att fotoutskrifterna blir mer nyansrika, eftersom skrivaren har fler grundfärger att blanda med.
Om du behöver mer hjälp är du välkommen att kontakta vår kundtjänst. För att kunna hjälpa dig på bästa sätt behöver vi då veta vilket produktnummer samt vilken kod (code) och vilka övriga beteckningar som du ser på både patronen och förpackningen.
Uppge också vilken skrivarmodell du har. Informationen hjälper oss att hjälpa dig snabbare.
Hur använder jag mitt tillgodobelopp när jag beställer från er?
PRIVATKUNDER
Har du ett tillgodobelopp hos Qliro, kommer de att kontakta dig för återbetalning. Är du osäker på något, kan du alltid kontakta dem.
FÖRETAGSKUNDER
Det går utmärkt att använda ditt tillgodobelopp när du lägger en ny beställning. Skriv bara Tillgodobelopp i fältet Övrigt när du kommer till kassan, så drar vi av beloppet på din nya beställning. Detta går bra när du väljer fakturabetalning.
Om du vill att vi betalar ut beloppet till dig istället kan du kontakta oss via vårt kontaktformulär. Vi behöver då några uppgifter från dig:
- Ditt kundnummer hos oss
- Din banks namn och clearingnummer
- Ditt kontonummer (alternativt plus- eller bankgirokonto)
- Kontoinnehavarens namn
Har du ett tillgodobelopp hos Qliro, kommer de att kontakta dig för återbetalning. Är du osäker på något, kan du alltid kontakta dem.
FÖRETAGSKUNDER
Det går utmärkt att använda ditt tillgodobelopp när du lägger en ny beställning. Skriv bara Tillgodobelopp i fältet Övrigt när du kommer till kassan, så drar vi av beloppet på din nya beställning. Detta går bra när du väljer fakturabetalning.
Om du vill att vi betalar ut beloppet till dig istället kan du kontakta oss via vårt kontaktformulär. Vi behöver då några uppgifter från dig:
- Ditt kundnummer hos oss
- Din banks namn och clearingnummer
- Ditt kontonummer (alternativt plus- eller bankgirokonto)
- Kontoinnehavarens namn
Visst gäller skrivargarantin när jag använder era egna produkter?
Ja, din garanti på skrivaren gäller oavsett vilket märke på bläckpatron eller tonerkassett du väljer att köpa hos oss. Patroner garanterar att produkterna fungerar på avsett sätt och inte skadar din skrivare. Detta gäller under förutsättning att skrivaren är avsedd för den europeiska marknaden.
Vad är en trumma/trumenhet till en laserskrivare?
Många laserskrivare har en trumma som har till uppgift att föra över toner från kassetten till pappret. En färglaserskrivare har fyra trummor, en för varje färg. Beroende på skrivarmärke och modell klarar trummorna mellan 3 000 till 100 000 utskrifter innan du behöver en ny.
Trumman slits vid användning och du behöver byta den regelbundet. Vissa skrivare har tonerkassetter med inbyggd trumma och då behöver du naturligtvis inte byta någon trumma. Du hittar mer information om hur du ska underhålla just din trumma i skrivarens instruktionsbok.
Trumman slits vid användning och du behöver byta den regelbundet. Vissa skrivare har tonerkassetter med inbyggd trumma och då behöver du naturligtvis inte byta någon trumma. Du hittar mer information om hur du ska underhålla just din trumma i skrivarens instruktionsbok.
Saknar du våra nyhetsbrev eller mailsvar?
Om du inte får våra utskick kan de ha hamnat i papperskorgen. Ditt mailprogram kan ibland tolka olika mail som spam och då går de direkt till papperskorgen. Hittar du dem där? Avmarkera våra utskick som spam så kommer de att hamna i din inkorg istället, så missar du inga mail från oss!
Skickar vi för många erbjudanden?
Ingen fara, alla gillar olika! Du kan enkelt välja intervall så att du får så många erbjudanden som passar dig. Du kan enkelt välja att avsluta din prenumeration genom länken "Avregistrera dig här" som finns längst upp till höger i våra nyhetsbrev. Klicka på den och välj det utskicksintervall som passar dig bäst. Istället för att avregistrera dig helt kan du välja att få nya erbjudanden en gång per månad eller varannan månad. Vi har alltid bra erbjudanden på gång, så om du vill ändra intervallet i framtiden för att få fler utskick gör du bara på samma sätt igen.
Varför har jag inte fått någon beställningsbekräftelse?
När du beställer på vår hemsida och slutför ditt köp får du en beställningsbekräftelse. Om du inte får någon bekräftelse har din beställning inte registrerats som den ska. Det kan till exempel bero på att något fält inte blev ifyllt i kassan eller att ditt personnummer eller organisationsnummer saknades. Normalt sett visas då ett rött felmeddelande i det fält som inte blivit ifyllt, så titta en extra gång i alla fält. Tänk också på att beställningen inte registreras hos oss förrän du klickat på Slutför köp i kassan. Det går förstås bra att beställa på nytt om du inte fått någon beställningsbekräftelse.
Vart kan jag vända mig om vi inte kommer överens vid en eventuell tvist?
Vid en eventuell tvist hänvisar vi i första hand till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) i Sverige. ARN är en myndighet, som hjälper till vid tvister mellan konsument och företag. Du kan kontakta dem här:
ARN:
www.arn.se
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
Du kan även vända dig till EU-kommissionens onlineplattform för alternativ tvistlösning (European Commission Online Dispute Resolution, EU ODR): ec.europa.eu/odr
ARN:
www.arn.se
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
Du kan även vända dig till EU-kommissionens onlineplattform för alternativ tvistlösning (European Commission Online Dispute Resolution, EU ODR): ec.europa.eu/odr
Vad är GDPR?
GDPR (General Data Protection Regulation) är EU:s allmänna dataskyddsförordning. Syftet med förordningen är att stärka skyddet för privatpersoner vid behandling av personuppgifter inom EU. Den antogs 27/4 2016 och börja gälla 25/5 2018.
Förordningen har nr 2016/679. I Sverige ersätter GDPR den tidigare PUL (Personuppgiftslagen).
Förordningen har nr 2016/679. I Sverige ersätter GDPR den tidigare PUL (Personuppgiftslagen).
Vad innebär GDPR för dig?
Den generella tanken bakom GDPR är att ge dig som privatpersoner rätten till dina personuppgifter. Varje företag som hanterar personuppgifter som direkt eller indirekt kan identifiera dig som individ ska på ett tydligt sätt informera dig om hur personuppgifterna samlas in, varför insamlingen sker, var de lagras, och hur de används inom företaget och hos eventuella affärspartners. GDPR ger dig ökad rätt att styra över dina personuppgifter. De mest centrala områdena i denna rättighet är:
- rätt till information
- rätt till rättelse av personuppgifter
- rätt att motsätta sig profilering
- rätt till anonymisering av personuppgifter
- rätt till dataportering av personuppgifter
- rätt till registerutdrag över personuppgifter
I vår Personuppgiftspolicy kan du läsa om hur vi samlar in och hanterar dina personuppgifter i enlighet med GDPR.
- rätt till information
- rätt till rättelse av personuppgifter
- rätt att motsätta sig profilering
- rätt till anonymisering av personuppgifter
- rätt till dataportering av personuppgifter
- rätt till registerutdrag över personuppgifter
I vår Personuppgiftspolicy kan du läsa om hur vi samlar in och hanterar dina personuppgifter i enlighet med GDPR.
Hur hanterar ni rätten till information om mina personuppgifter?
Du har rätt att få information från oss om hur vi samlar in och hanterar dina personuppgifter. Vi informerar dig om detta i samband med att du genomför ett köp hos oss via våra köpvillkor och vår personuppgiftspolicy som du då har tillgång till. Information om vår behandling av dina personuppgifter finns dessutom alltid tillgänglig på vår hemsida.
Hur hanterar ni rätten till tillägg i eller rättelse av mina personuppgifter?
Du har alltid rätt att rätta felaktiga uppgifter och även lägga till saknad information om den är relevant i samband med vår hantering av dina personuppgifter. Du kan själv ändra vissa av dina uppgifter genom att logga in på Mina sidor på vår hemsida.
Du kan också be om ändring av uppgifterna genom att ta kontakt med vår kundtjänst på gdpr@ipiccolo.com.
Du kan också be om ändring av uppgifterna genom att ta kontakt med vår kundtjänst på gdpr@ipiccolo.com.
Hur hanterar ni om jag motsätter mig profilering med hjälp av mina personuppgifter?
Vi kan komma att utföra vissa analyser baserade på dina kunduppgifter som till exempel syftar till att placera dig i någon typ av kundkategori eller kundsegment (exempelvis ”kund som köper tonerprodukter”). Den typen av analyser gör vi för att kunna ge dig en personligt anpassad upplevelse när du besöker vår hemsida och relevanta erbjudanden i olika marknadsföringskanaler.
Du kan alltid begära att vi inte använder dina personuppgifter för denna typ av profilering. Du ska då skicka oss en undertecknad skriftlig begäran. Kontakta vår kundtjänst på gdpr@ipiccolo.com för att få en blankett för ditt ärende.
Du kan alltid begära att vi inte använder dina personuppgifter för denna typ av profilering. Du ska då skicka oss en undertecknad skriftlig begäran. Kontakta vår kundtjänst på gdpr@ipiccolo.com för att få en blankett för ditt ärende.
Hur hanterar ni rätten till anonymisering av mina personuppgifter?
Du har rätt att få dina personuppgifter anonymiserade i våra system. Du ska då skicka oss en undertecknad skriftlig begäran. Kontakta vår kundtjänst på gdpr@ipiccolo.com för att få en blankett för ditt ärende.
När du begär anonymisering av dina personuppgifter raderar vi de personuppgifter som direkt eller indirekt kan identifiera dig som individ. Radering sker under förutsättning att det inte finns några ekonomiska eller juridiska förehavanden mellan dig som kund och iPiccolo AB, t.ex. obetalda fakturor, att det inte finns någon rättslig förpliktelse för iPiccolo AB att behandla uppgifterna eller någon annan laglig grund för behandlingen.
När du begär anonymisering av dina personuppgifter raderar vi de personuppgifter som direkt eller indirekt kan identifiera dig som individ. Radering sker under förutsättning att det inte finns några ekonomiska eller juridiska förehavanden mellan dig som kund och iPiccolo AB, t.ex. obetalda fakturor, att det inte finns någon rättslig förpliktelse för iPiccolo AB att behandla uppgifterna eller någon annan laglig grund för behandlingen.
Hur hanterar ni min rätt till dataportabilitet?
Du har rätt att vända dig till oss och begära att få dina personuppgifter överförda för användning på annat håll. Personuppgifterna ska då överföras i ett i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format. Överföringen kan ske till dig eller direkt till någon annan angiven Personuppgiftsansvarig. Du kommer att få en sådan dataportering utförd inom en månad efter vi har tagit emot din begäran.
Om du vill få dina personuppgifter överförda ska du skicka oss en undertecknad skriftlig begäran. Kontakta vår kundtjänst på gdpr@ipiccolo.com för att få en blankett för ditt ärende.
Om du vill få dina personuppgifter överförda ska du skicka oss en undertecknad skriftlig begäran. Kontakta vår kundtjänst på gdpr@ipiccolo.com för att få en blankett för ditt ärende.
Hur hanterar ni min rätt till registerutdrag?
Du har rätt att få ut ett registerutdrag över dina personuppgifter en gång per år utan kostnad. Du ska då skicka oss en undertecknad skriftlig begäran. Kontakta vår kundtjänst på gdpr@ipiccolo.com för att få en blankett för ditt ärende.
Registerutdraget innehåller information om vilka personuppgifter vi hanterar, varifrån dessa uppgifter kommer, vad som är ändamålet med behandlingen och till vilka mottagare eller kategorier av mottagare som uppgifterna kan lämnas ut till. Vi skickar registerutdraget via e-post till din e-postadress.
Registerutdraget innehåller information om vilka personuppgifter vi hanterar, varifrån dessa uppgifter kommer, vad som är ändamålet med behandlingen och till vilka mottagare eller kategorier av mottagare som uppgifterna kan lämnas ut till. Vi skickar registerutdraget via e-post till din e-postadress.
Vart vänder jag mig om jag har frågor om GDPR eller hanteringen av mina personuppgifter?
Du är välkommen att ta kontakt med vår kundtjänst på gdpr@ipiccolo.com om du har frågor som rör dina personuppgifter.